Pravo na popravku od 10 godina za smanjenje tehnološkog otpada

Pixabay/ Igor Schubin

Evropska komisija, izvršni ogran Evropske unije predložila je nova pravila koja bi primorala proizvođače da dozvole kupcima da popravljaju pokvarene proizvode, u pokušaju da smanje broj izbačenih proizvoda.

EU procenjuje da broj održivih proizvoda, kao što su mašine za pranje sudova, televizori i mobilni telefoni, koji se prevremeno odlažu u bloku svake godine, rezultiraju sa 35 miliona tona otpada, a kupovina zamene potrošače košta 12 milijardi evra godišnje.

Prema predlozima — koji je deo ambicioznog zelenog pokreta Brisela — proizvođači će morati da popravljaju robu koja je još uvek pod garancijom ako to košta isto ili manje od zamene.

Potrošači će takođe imati pravo da zahtevaju od preduzeća da poprave svoje proizvode, ako još uvek mogu da se poprave, u roku od 10 godina od kupovine, čak i ako više nisu pod garancijom.

„Od suštinske je važnosti da potrošači mogu da poprave svoju robu, lakše i kupuju manje“, rekao je komesar EU Didije Rejnders, prenosi AFP.

Pravilo od 10 godina primenjivaće se na proizvode koji podležu „zahtevima za popravljivost“ EU, a blok obećava da će uskoro dodati telefone i tablete toj kategoriji.

Novi propisi takođe imaju za cilj da podignu svest potrošača tako što će zemlje EU postaviti onlajn baze podataka koje će im pomoći da pronađu servisere.

O predlozima sada treba pregovarati između Evropskog parlamenta i država članica pre nego što budu pretvoreni u zakon.

Potrošači i zelene grupe već dugo insistiraju na tome da EU pooštri regulativu kako bi osigurala da kompanije nude lakše opcije za pomoć u popravci njihove robe.

„Dugotrajniji i popravljiviji proizvodi su beznačajni za uštedu novca potrošača i resursa planete. „Današnji predlog je dugo očekivano uputstvo za korišćenje prava potrošača na popravku, ali nedostaje nekoliko stranica“, rekla je Monik Gojens, direktorka Evropske organizacije potrošača.

Ona je navelas da Brisel treba da razmotri produženje roka zakonske garancije na dugotrajniju robu i van sadašnjeg dvogodišnjeg perioda.

Zelena poslanica u Evropskom parlamentu Ana Kavacini pozdravila je poteze da se daju prioritet proizvodi za popravku koji su još uvek pod garancijom.

„Neispravne pametne telefone ili mašine za pranje veša treba standardno popraviti, a ne jednostavno zameniti novim proizvodom“, napisala je ona na društvenim mrežama.

Ali ona je rekla da je potrebno olakšati nezavisnim serviserima da poprave robu „kako korporativni giganti poput Epla više ne diktiraju pravila za popravke“.

 

 

Izvor: N1

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button