Pravilnik za prevenciju i sprečavanje nasilja na snazi u školama
Uvođenje Pravilnika za prevenciju i sprečavanje nasilja u školama u Srbiji predstavlja značajan korak u zaštiti bezbednosti i dobrobiti učenika. Minstarstvo prosvete objavilo je nove pravilnike o ocenjivanju učenika u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja, kao i Pravilnik o društveno-korisnom radu, odnosno humanitarnom radu.
Novi pravilnici su deo aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje, a doneti su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine i predviđa brojčano ocenjivanje vladanja u osnovnim i srednjim školama, počev od 2. razreda osnovne škole.
Ministarka prosvete prof. dr Slavica Đukić Dejanović objasnila je da se pravilnicima precizira postupanje i kriterijumi za ocenjivanje vladanja učenika, koje se vrši dva puta u polugodištu i utiče na opšti uspeh učenika.
Cilj ove mere je da bude i preventivna. Važno je da učenici znaju da se i njihovo ponašanje ocenjuje i da ocena iz vladanja utiče na njihove rezultate i opšti uspeh“, rekla je ministarka Đukić Dejanović.
Promene u ponašanju kod učenika koje treba da budu alarm za nastavnike i roditelje uključuju promene u nastupanju agresivnosti, povećanje slučajeva neprijatnosti ili intimnog nasilja, i pojavu problematičnog ponašanja koje mogu biti znakovi da učenik ima problema koji zahtevaju pažnju i reakciju.
Što se tiče zaduženja timova za krizne situacije, njihova glavna funkcija je da reaguju na kritične ili nasilne incidente u školi i da pruže potrebnu pomoć i zaštitu učenicima i nastavnicima. Ovi timovi treba da imaju protokole za postupanje u različitim scenarijima, uključujući situacije nasilja, zloupotrebe, mobinga i drugih kriznih događaja. Takođe, njihova zaduženja uključuju i saradnju sa odgovarajućim institucijama i organizacijama, kao i pružanje pomoći učenicima i roditeljima u procesu rešavanja problema.
Uvođenje mogućnosti za ocenjivanje nastavnika od strane roditelja takođe može biti važan mehanizam za praćenje i podizanje kvaliteta nastave i odnosa u školi. Ocenjivanje nastavnika od strane roditelja može obezbediti dodatnu objektivnost i uvid u percepciju roditelja o radu nastavnika, što može doprineti unapređenju radne sredine u školi i povećanju odgovornosti nastavnog osoblja.
Međutim, važno je obezbediti da se ovaj proces sprovodii na transparentan i propisan način kako bi se izbegle moguće zloupotrebe ili pristupi ocenjivanju koji nisu u skladu sa standardima profesionalnog ponašanja i etike.
Z.S.
Nove pravilnike o ocenjivanju učenika u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja i o društveno-korisnom radu možete pogledati ovde: