Potrošači najviše prijavljuju prevare onlajn trgovaca sa Instagrama i Fejsbuka

U poslednjih godinu i po dana onlajn trgovina u Srbiji je doživela pravi procvat, ali sa sve većim brojem onlajn prodavaca iskristalisali su se i oni koji ne posluju u skladu sa zakonom, već varaju kupce.

Među prevarantima najviše je onih koji robu prodaju preko društvenih mreža, najviše Fejsbuka i Instagrama, a Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) na osnovu prijava potrošača objavila je crnu listu trgovaca na ovim mrežama.

Foto: Shutterstock

Na listi je za sada 418 prodavaca sa Fejsbuka i Instagrama koji nisu registrovani za obavljanje trgovine, učinili su raznorazne prekršaje ili ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini.

Mladen Alfirović iz pravnog tima NOPS potvrđuje za Kurir da je onlajn trgovina iz dana u dan u sve većoj ekspanziji, pa je samim tim u ekspanziji i siva ekonomija.

– Kupci, odnosno potrošači, obično žele da prođu bolje što se tiče cena i onda odluče da kupuju onlajn od raznih profila na društvenim mrežama koji proizvode nude po nižoj ceni. Iz dana u dan imamo sve veći broj prijava potrošača koji su kupili neki proizvod preko interneta i došli do toga da ne mogu da ga zamene ili vrate ukoliko nisu zadovoljni, jer prodavac nije registrovan – kaže Alfirović i dodaje:

– Zbog toga udruženje svakodnevno ažurira crnu listu i onda kada potrošač pošalje neki novi link profila. Ukoliko se ispostavi da to pravno lice ne trguje po Zakonu o elektronskoj trgovini, onda ga stavljamo na crnu listu.

– Savet potrošačima je da pre nego što se odluče da bilo šta kupe onlajn prvo pogledaju našu listu. Ukoliko poruče nešto i nisu zadovoljni proizvodom imaju zakonsko pravo i rok od 14 dana da vrate proizvod, da zahtevaju povrat novca. Ako konačno ustanove da su robu pazarili od neregistrovanog prodavca, slučaj treba da prijave policiji za krivično delo prevare – upozorava Alfirović.

Inače, trgovci koji su se našli na crnoj listi NOPS na društvenim mrežama mahom prodaju razne kućne aparate – poput aparata za krofne, bakin kolač, mašine za paradajz, nutribulit, električne džezve, čistače za podove, indukcione rešoe, ali i patike i raznu garderobu – haljine, kupaće kostime, trenerke, dečju odeću, majice, donji veš, pidžame, kapute. Tu su i onlajn trgovci koji nude slatkiše i čokoladice, suplemente, parfeme, šminku, kozmetiku, nakit, satove, naočare…

NOPS je na svom sajtu naveo da je udruženje nastavilo sa akcijom evidentiranja nelegalnih trgovaca, a da je fokus na Fejsbuk i Instagram profilima.

– Poslednjih nekoliko godina, naročito od 2020, došlo je do znatnog porasta prometa u elektronskoj trgovini. Na rast prometa svakako je uticao i porast broja trgovaca koji se bave internet trgovinom, međutim, nemali je broj onih koji ovakav vid trgovine ne obavljaju u skladu sa zakonima, dobrom trgovinskom praksom, pa čak ni etičkim normama. Rast trgovaca koji posluju na crno posebno je primećen na društvenim mrežama – navode iz udruženja, uz napomenu da je pretpostavka da na listi postoje trgovci koji su eventualno i registrovani, a su se tu našli jer ne poštuju zakon.

– Svaki trgovac koji dostavi dokaz da posluje u skladu sa zakonom biće uklonjen sa liste. Lista nije konačna, svakodnevno će biti ažurirana. Molimo i potrošače koji imaju bilo kakav problem s neregistrovanim trgovcima koji posluju putem društvenih mreža da nam dostave nazive profila – apeluju iz NOPS.

Izvor: Kurir.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Back to top button